Publisert 20.09.2024 Sist endret 23.09.2024

Stor feil i Ringerike natt til fredag

Natt til fredag 20. september hadde vi utfordringer i større delen av nettet. På det meste var nesten 10 000 kunder rammet av strømbrudd.

Feilen oppsto på det såkalte overliggende nettet – altså strømnettet som kommer fra Glitre Nett som sikrer at vi i Føie får strømforsyning inn til vårt område. Ved feil på overliggende nett er det ikke uvanlig at mange kunder blir rammet. Når strømforsyningen til vårt anlegg på Follum får problemer, kan kunder i Hønefoss sentrum, Heradsbygda, deler av Ådalen og strekningen opp mot Veme/Sokna bli påvirket.

Vi har hatt ansatte fra både Føie og Glitre Nett ute gjennom natten, som sikret at kundene fikk strømmen tilbake igjen. Sammen med Glitre jobber vi med å finne endelig årsak til feilen, noe som er helt normalt etter større feil som dette.

Sjekk ditt elektriske utstyr

Feilen i natt medførte dessverre at det var høyere spenning på nettet enn det burde være i en periode, såkalt overspenning. Det var kun overspenning i det berørte området, og ikke noe kunder som ikke var rammet av strømbrudd trenger å tenk på. 

At det var høyere spenning vil mest sannsynlig ikke bety noe for deg som kunde, men for å være helt sikker ber vi dere om å kontrollere hjemmeelektronikken deres.

Du trenger ikke å undersøke faste installasjoner, men sjekk om det er elektrisk utstyr som er koblet til stikkontakt som ikke fungerer som før strømbruddet, eller om noe lukter annerledes enn tidligere. Det gjelder også om du opplever feil med LED-belysning, dimmere og termostater.

Hva gjør jeg om jeg oppdager noe?

Opplever du at det er noe som er utenfor normalen eller ikke fungerer som det skal etter strømbruudet skal du:

  • Ta kontakt med elektriker eller installatør for å få hjelp dersom du opplever feil på installasjoner som LED-belysning, dimmere og termostater.
  • Meld fra til forsikringsselskap om du har fått skader på hjemmeelektronikk og elektronisk utstyr. Ta kontakt med kundesenteret hos Føie med dokumentasjon på egenandel.
  • Det er ikke nødvendig å kontakte driftssentralen for å melde inn eventuelle skader på elektrisk utstyr. 

Har du spørsmål er kundesenteret vårt tilgjengelig på hverdager mellom 10 og 15 på 32 11 96 50 eller e-post. For å melde fra om farlige forhold, kan du ringe driftssentralen på 32 12 24 20 døgnet rundt.